ARKISTOON

Juoksutyyli vaikuttaa jalkojen kuormitukseen

Kantajuoksu vai päkiäjuoksu? Päkiäjuoksu vähentää polven kuormitusta

Polveen kohdistuva kuormitus on päkiäjuoksussa selvästi vähäisempää verrattuna perinteiseen kantajuoksuun. Päkiäjuoksu kuitenkin lisää akillesjänteen ja pohjelihasten kuormitusta kantajuoksuun verrattuna. Päkiäjuoksijoiden 16 % matalampi polven kuormitus selittyy sillä, että törmäysvoimat vaimennetaan sekä polvea että nilkkaa koukistamalla. Sen sijaan kantajuoksussa iskunvaimennus toteutetaan lähes pelkästään polven avulla, jolloin suurempi reiden lihasten voima välittyy polvilumpion rustopintaan nostaen nivelkuormituksen suuruutta.

Tämä käy ilmi UKK-instituutissa toimivan Tampereen urheilulääkäriaseman koordinoimasta tutkimuksesta. Siihen osallistui yhteensä 286 urheilijaa, joiden juoksun aikainen nivelkuormitus määritettiin 3-D -liikeanalyysimenetelmän avulla. Nivelkuormitusanalyysi toteutettiin Jyväskylän yliopistossa.

– Tutkimuksen havainnot voivat olla merkittäviä juoksuvammojen ehkäisyssä, sillä keskimäärin joka toinen juoksun harrastaja kärsii rasitusvammoista. Yleisimpiä vammoja ovat polven ylikuormituksesta johtuvat kiputilat, kertoo biomekaniikan väitöskirjatutkija Juha-Pekka Kulmala, joka työskentelee tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksella.

Päkiäjuoksun pienemmästä polven kuormituksesta saattaakin olla hyötyä erityisesti silloin, kun polvikipu haittaa juoksun harrastusta. Toisaalta kanta-askellus voi helpottaa akillesjännevaivoista kärsivää juoksijaa.

Lue lisää tutkimuksesta

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018