ARKISTOON

Palapeli urheilumenestyksen taustalla – eloseminaarin antia

Urheilumenestyksen taustalla vaikuttavaan ”palapeliin” pureuduttiin Terve Urheilija -eloseminaarissa Varalan urheiluopistolla 16.8.2014. Noin 70 osallistujaa oli saapunut kuulemaan huippuvalmentajien ja menestyneiden urheilijoiden kokemuksia kuormituksen ja palautumisen optimoinnista. 

Asenne ja motivaatio ratkaisevat

– Asenne on se tekijä, mikä erottaa maailman parhaan toiseksi parhaasta, aloittaa maastohiihtomaajoukkueen päävalmentaja Reijo Jylhä.

Lapin urheiluakatemiassa toteutettiin Jylhän johdolla yhdessä Sotshin olympialaisiin tähtäävien urheilijoiden kanssa olympiaprojektia, jonka tavoite oli yksinkertainen: tehdä kaikki asiat niin hyvin kuin mahdollista. Projektissa mukana olivat muun muassa hiihtäjät Sami Jauhojärvi ja Martti Jylhä. Lisäksi hiihtäjä Aino-Kaisa Saarinen sai Olympiakomitean kautta yksilöllistä ravitsemuksellista ohjausta. Projektilla tähdättiin urheilijoiden terveenä pysymiseen, harjoittelun tuottavuuden parantamiseen sekä optimaalisen kehon painon saavuttamiseen ja ylläpitämiseen. Projektilla oli myös psyykkinen tavoite.

– Huippu-urheilija haluaa olla maailman paras. Kun kaikki asiat tehdään viimeisen päälle hyvin, urheilija voi olla varma siitä, että kukaan ei tee tätä asiaa yhtä hyvin kuin hän, Jylhä korostaa.

Ravitsemuksen avulla olympiamitaleihin

Suomalaisessa urheiluvalmennuksessa ravitsemuksella ei ole perinteisesti ollut suurta roolia. Olympiaprojektissa päätettiin ottaa ravitsemus entistä tehokkaammin käyttöön. Ravitsemus suunniteltiin yksilöllisesti vastaamaan kunkin urheilijan tarpeita. Urheilijat sitoutuivat projektiin niin kuin huippu-urheilijoilta voi odottaakin. Aino-Kaisa kuvasi vuoden ajan jokaisen syömänsä aterian kännykkäkameralla ja lähetti jokaisen kuvan ravitsemusvalmentajalleen analysoitavaksi. Myös muut olympiaprojektin urheilijat noudattivat heille laadittua ruokavaliota pilkuntarkasti. Jylhän mukaan urheilijoiden kokemukset olivat erittäin positiivisia ja alun totuttautumisen jälkeen ruokavalion noudattaminen muuttui osaksi urheilijan arkea.

Kokemus opettaa

– Joukkuelajeissa ravitsemusvalmennus on Suomessa valitettavan vähäistä, kertovat Osku Heinonen, koripallon Suomen mestari Tampereen Pyrinnöstä sekä Katriina Saarinen, salibandyn maailman mestari SC Classic:sta.

Heinosella on tyypin I diabetes ja keliakia. 

– Diabetes ja keliakia eivät ole esteitä urheilulle, mutta aiheuttavat haasteita etenkin pelireissuilla, joissa ruokailu on järjestetty ulkopuolisten toimesta, Heinonen sanoo.

Saarinen kertoo omalla kohdallaan ravitsemusasioiden tulleen pinnalle vasta myöhemmällä iällä. 

– Kotoa poismuuton jälkeen söin vuosikaudet pelkkiä eineksiä ja join litroittain kokista. Vasta lukuisat urheiluvammat sekä jatkuvat lihaskrampit saivat minut hakeutumaan ravitsemusasiantuntijan vastaanotolle. Ravintovalmentajalta saatu apu näkyi jo parissa viikossa.

Kuormitus ja palautuminen – nuoren urheilijan nuorallatanssi

Nuoren urheilijan arki on harvoin pelkkää urheilua, vaan arkeen on sovitettava myös opiskelu tai työ sekä muu sosiaalinen elämä. 

– Valmentajan tehtävänä on opettaa nuorta urheilijaa säätelemään harjoituskuormitusta ja lepoa, mutta käsittelemään myös henkistä kuormitusta, neuvoo Tampereen urheiluakatemian psykologi, valmentaja Tiina Röning.

Urheilijan tarvitsemia psyykkisiä arjen työkaluja ovat tunteiden ja ahdistuksen hallinta, ongelmanratkaisu, tietoinen läsnäolo sekä rentoutuminen. 

– Mielen hyvinvointi ja stressin hallinta ovat taitoja, joita harjoitellaan läpi elämän, Röning muistuttaa. 

Suunnistuksen MM-mitalisti Venla Niemi Tampereen Pyrinnöstä vahvistaa Röningin kuvailun kuormituksen ja palautumisen nuorallatanssista. 

– Ylikuormituksen välttää parhaiten kuuntelemalla omia tuntemuksiaan ja reagoimalla niihin ajoissa, Niemi tietää. 


Teksti: Mari Leppänen


Palapeli urheilumenestyksen taustalla -seminaarin esitysmateriaalit ovat kaikkien luettavissa verkkosivilla: www.terveurheilija.fi/koulutukset/eloseminaari

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018