ARKISTOON

Terve Urheilija -iltaseminaari: Vahva lihas on myös joustava lihas

Onnistunut urheilusuoritus edellyttää vahvaa ja riittävän joustavaa lihasta. Toiminnallisella liikkuvuudella tarkoitetaan hallittua ja vahvaa liikettä lajin vaatimuksiin perustuen. Nivelten liikkuvuus ja lihasten joustavuus ovat tärkeä työpari, joka tulee huomioida harjoittelussa.

Toukokuun 10. päivä järjestetty Terve Urheilija -ohjelman iltaseminaari keräsi laajan osanottajajoukon Varalan Urheiluopistolle. Satakunta kuulijaa saapui paikalle hakemaan lisäoppia harjoitteluun Jarmo Ahosen johdolla. Ahosen seminaarin aiheena olivat toiminnallisen liikkuvuuden periaatteet ja käytännön harjoitteet.

Jarmo Ahonen on fysioterapeutti, tietokirjailija, kouluttaja ja Pilates-opettaja. Hän on työskennellyt 24 vuotta Suomen Kansallisbaletin konsultoivana fysioterapeuttina. Lisäksi hän on toiminut Suomen Olympiajoukkueen fysioterapeuttina kuusissa olympialaisissa (1988–2008) ja on jäsenenä Suomen Olympiakomitean lääkintävaliokunnassa.

Illan seminaarissa Ahonen korosti harjoittelun kokonaisuutta, ja kaikkien osa-alueiden tärkeyttä harjoittelun sisällä. Ahosen omien sanojen mukaan ”Tämän päivän teema on nimenomaan se, että ei lähdetä harjoittamaan yhtä ominaisuutta yli toisten, vaan monipuolisesti kaikkia.”

Toiminnallinen liikkuvuus ja vahva keskivartalo

Moni laji vaatii nopeita mukautumisia erilaisiin tasapainoihin ja suunnanmuutoksiin, tämä puolestaan vaatii urheilijalta ketteryyttä ja kehon hallintaa. Keskivartalon tuki on keskeinen osa kaikissa suunnanmuutostilanteissa. Pelkkä voima keskivartalossa ei kuitenkaan riitä, vaan se on voitava kanavoida liikkeeseen. Esimerkiksi staattisilla pidoilla saadaan kyllä vahvuutta keskivartaloon, mutta niistä puuttuu liike. Liikettä lisäämällä saadaan harjoitus paremmin kanavoitua lajiin.

Jarmo Ahosen keskeinen ajatus on se, että voima ja liikkuvuus kulkevat samassa paketissa. Venyttelystä ja sen vaikutuksista on keskusteltu paljon viime vuosina. Venyttelyä ei suinkaan tulisi lopettaa, mutta olisi hyvä pohtia mihin sillä pyritään. Harvassa lajissa mikään tapahtuu paikallaan. Tästä johtuen venyttelyäkin olisi hyvä toteuttaa dynaamisesti erilaisten mobilisoivien ja monipuolisten harjoitteiden avulla. Lihaksesta on tarkoitus saada vahva ja joustava löystyttämättä kuitenkaan niveliä.

Iltaseminaarin käytännön osiossa tutustuttiin erilaisiin selän ja lantion hallinnan harjoituksiin, sekä dynaamisiin liikkuvuusharjoituksiin keskittyen lonkan, alaraajojen ja olkapään alueisiin.

Iltaseminaari oli kokonaisuudessaan onnistunut koulutustilaisuus. Osallistujien palaute tämänkertaisen koulutuksen sisällöstä oli erittäin positiivista. Terve Urheilija -ohjelman iltaseminaareja järjestetään puolivuosittain. Seuraava seminaari järjestetään 3.11.2011 UKK-instituutin tiloissa.

Jarmo Ahosen iltaseminaarin materiaalit löytyvät koulutukset-osiosta.

   Jarmo Risto 3

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018