Viikoittaisen harjoittelun sisällöt

Eri ominaisuuksien kehittäminen

Eri lajeissa vaaditaan erilaisia ominaisuuksia. Siksi lyhytkestoiset nopeus- ja teholajit vaativat erilaista harjoittelua kuin kestävyysominaisuuksia vaativat lajit. Tämän vuoksi onkin tärkeä analysoida, mitä ominaisuuksia lajissa vaaditaan (kts. lajianalyysi).

Eri lajeissa suoritusten kokonaiskestot vaihtelevat muutamasta sekunnin kymmenyksestä (heitot, hyppylajit, pikajuoksun voimantuotto askelkontaktin aikana) useisiin tunteihin (kestävyyslajit). Monissa pallopeleissä suorituksen kokonaiskesto voi olla pitkä, mutta intensiteetti nousee vain hetkellisesti korkeaksi.

Urheiluharjoittelun tavoitteena on kaikkien seuraavien ominaisuuksien kehittyminen ja ylläpitäminen ympärivuotisesti:

  • nopeus
  • kestävyys
  • voima
  • kimmoisuus
  • venyvyys ja liikkuvuus
  • yleiset taidot ja kehonhallinta
  • lajitaidot
  • taktiikka
  • henkiset ominaisuudet
  • sosiaaliset taidot
  • ajattelun ja havaitsemisen taidot

Harjoituksen tavoite

Harjoituksen tavoite on tärkeä tiedostaa. Tavoite määräytyy alustavasti harjoituskauden ja ohjelman mukaan, mutta subjektiivinen tuntemus ja vireystila määrittävät lopulta sen, miten harjoitus kannattaa toteuttaa. Harjoitus tai harjoite voi olla tavoitteeltaan:

  • kehittävää (esim. nopeampi askelkontakti, pidempi askelpituus)
  • palauttavaa (lihasten / elimistön aineenvaihdunnan lisääminen)
  • lajinomaisia taitoja vahvistavia (kineettisen ketjun hiominen esim. kiertoharjoitteella)
  • symmetrian vahvistaminen (takaolkapäät, vartalon kierrot vastapuolelle jne.)

Esimerkkejä harjoitusviikoista


Oheiset harjoitusviikkojen esimerkit ovat SM-tason aikuisurheilijoiden ohjelmista harjoituskauden eri kohdista.



Bookmark and Share