Kehon hallinta ja liiketaidot

Kehon hallinnasta taitoa, tehoa ja varmuutta liikkumiseen

Kehon hallinnalla tarkoitetaan tasapainon hallintaa ja liikehallintataitoja, jotka vaikuttavat muun muassa liikkumisen sujuvuuteen, nopeuteen, voimakkuuteen, rytmikkyyteen ja estetiikkaan. Hyvä kehon hallinta parantaa urheilijan suorituskykyä, mutta helpottaa myös tavallisia päivittäisiä toimintoja, kuten kantamisia, nostamisia tai pystyssä pysymistä liukkaalla kelillä. Hyvä kehon hallinta on edellytys tuki- ja liikuntaelimistön oikeanlaiselle kuormitukselle.

Hyvä kehon hallinta ehkäisee vammoja

Liikuntaan liittyvät vammat ovat usein seurausta kehonhallinnan puutteista liikuntasuorituksessa. Tyypillisiä loukkaantumistilanteita ovat hyppyjen alastulot, äkilliset jarrutukset ja suunnanmuutokset. Syitä hallinnan pettämiseen ovat vartalon hallinnan ja lihasvoiman heikkous, puolierot liikkuvuudessa, koordinaatiossa tai lihasvoimassa, tai suoritustekniikan virheet.

Erilaisten kehonhallintaharjoitteiden, kuten juoksutekniikka-, tasapaino-, ketteryys-, voima- ja hyppelyharjoitteiden tavoitteena on parantaa kehon asento- ja liikehallintaa sekä lisätä tilannekohtaista reaktionopeutta ja oikeaa suoritustekniikkaa. Näin myös vammoja aiheuttavia hallitsemattomia tilanteita voidaan välttää.

Pitkäjänteisyyttä ja tuhansia toistoja

Kehon hallinta nopeissa ja äkillisissä liikesuorituksissa vaatii paljon toistoja ja säännöllistä harjoittelua. Harjoittelussa on hyödyllistä käyttää monipuolisia liikkumistapoja, liikenopeuksia, liikesuuntia, nivelkulmia ja lihastyötapoja. Liikkeiden oikean suoritustekniikan perustana ovat niska-hartiaseudun, selän ja lantion hyvä ryhti sekä polven, nilkan ja jalkaterän linjaukset.

Heikko lenkki rajoittaa

Kehon hallinta on monen tekijän summa. Sitä voi verrata pyörään, jota pinnat pitävät muodossaan. Yhdenkin pinnan puuttuminen tai heikkous vaikuttaa koko pyörään heikentävästi. Heikkoudet tulevat usein esiin vasta rasituksen kasvaessa.

Urheilijan suorituskyvyn kannalta Kymppiympyrässä olevat asiat toimivat pinnojen tavoin. Kaikkia tarvitaan sopivassa suhteessa. Yksikin heikko alue heikentää kehon hallintaa. Puutteet voivat ilmetä huonontuneena suorituksena, hidastuneena palautumisena tai urheiluvammoina.


Osion asiantuntija

Kati Pasanen, FT, ft
Juha Koskela, ft

Bookmark and Share