Ylirasitus

Nuoren urheilijan harjoittelu tulisi suunnitella huolellisesti. Suunnittelun tulisi perustua nousujohteisuuteen; harjoittelun määrää ja tehoa lisätään nuorella urheilijalla maltillisesti vuosi vuodelta, urheilijan tuntemuksia ja kehittymistä seuraten.

Liian yksipuolinen, liian tehokas tai määrällisesti liian kova harjoittelu voi johtaa elimistön jatkuvaan stressireaktioon, ylikuormitustilaan. Tällöin harjoittelun aiheuttama kuormitus on suurempaa, mihin elimistö pystyy sopeutumaan, ja mistä se pystyy palautumaan.

Ylikuormitustilat, syyt ja oireet

Ylikuormitus johtuu usein sekä fysiologisista että psyykkisistä tekijöistä, ja sen oireet voivat olla moninaiset.

Ylikuormitustilat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään:

  • akuutti, lyhytaikainen ylikuormitus (overreaching) ja
  • pitkään jatkunut, krooninen ylikuormitus (overtraining)

Ylikuormitustilan aiheuttamat oireet voivat olla moninaisia, mutta usein havaitaan seuraavia oireita:

  • suorituskyvyn lasku
  • painon lasku ja ruokahaluttomuus
  • lihasten arkuus
  • väsymys ja unihäiriöt
  • kohonnut leposyke
  • kohonnut verenpaine

Hoida ylirasitustila hyvin

Mikäli näitä oireita esiintyy ja urheilijan harjoitustausta antaa aihetta epäillä ylirasitustilaa, on hyvä hakeutua tutkimuksiin esim. asiaan perehtyneelle erikoislääkärille.

Pitkittynyt ylirasitustila saattaa vaatia useita kuukausia kevennettyä harjoittelua tai jopa lepoa, joten oireiden syy on hyvä selvittää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

 


 

Bookmark and Share