Kasvuikäisen kehon kuormittaminen

Nuorten urheiluvalmennuksessa mukana olevien on tärkeä tietää ja ymmärtää myös tuki- ja liikuntaelimistön kehitykseen liittyvät seikat ja niiden tuomat rajoitukset tai haasteet, kun valmennusohjelmia laaditaan.

Normaalinkasvun luustolle tuomat erityiskysymykset ovat käytännössä valmennukseen vaikuttavia seikkoja 5–20-ikäisille lapsille ja nuorille. Luuston, etenkin selän alueen, lopullinen lujittuminen tapahtuu vasta noin kaksi vuotta pituuskasvun päättymisen jälkeen. Vasta sitten nuorella on luuston puolesta valmiudet aikuismaisen voimaharjoittelun aloittamiseen.

Kasvuikäisen urheilijan harjoittelumäärä tulee suunnitella siten, että palautumista ehtii tapahtua riittävästi. Suuri määrä hyppyjä ja törmäyksiä voi ylittää jänne–luuliitoksen rasituksen sietokyvyn. Etenkin suurella teholla ja puutteellisella tekniikalla tehdyt hyppy- ja loikkaharjoitukset ovat selkeästi jänne–luuliitoksien vaivojen ja vammojen aiheuttaja.

Valmennussuosituksissa painotetaan syystäkin tekniikan opettelua. Liikemallien vakioitumiseen tarvitaan myös paljon harjoitteita. On kuitenkin muistettava, että suuret määrät ja tehot eivät kulje käsikkäin nuorten valmennuksessa.

Bookmark and Share