Lisää kasviksia

Puuttuvatko kasvikset jääkaapista?

Kasvikunnan tuotteet usein unohtuvat aterioilta. Poimi tästä hyödylliset vinkit siitä, miten urheilija voi oppia uusia tapoja käyttää kasviksia.

Ota väripaletti käyttöön

Muista viisi eri väriä päivän aikana. Kasvisten, hedelmien ja marjojen väriaineet toimivat kehossamme hyödyllisinä yhdisteinä eri tavoin, kuten antioksidantteina.

Syö joka päivä

  • punaista
  • oranssia ja keltaista
  • vihreää
  • sinistä ja lilaa
  • valkoista ja ruskeaa.

Saathan kasviksia kaikkina vuodenaikoina?

Vitamiinit ja terveysvaikutteiset yhdisteet, kuten flavonoidit ja antioksidantit, ovat parhaiten tallella tuoreissa kasviksissa. Pakastaminen on kuitenkin hyvä säilöntämenetelmä, ja pakastekasviksia kannattaa käyttää, koska niissä on jäljellä runsaasti ravintoaineita.

Kotimaiset kasvikset, hedelmät ja marjat ovat edullisempia ja maukkaampia vuodenajan mukaan.

Pakastin on pelastus!

Harva urheilija ehtii harjoittelultaan marjametsään. Kasvisten kuoriminen ja pilkkominen voi tuntua työläältä. Kaupan kasvis- ja marjapakasteet ovat arjen helpotus. Edullisimmillaan pakastekasvikset maksavat muutaman kymmenen senttiä pussi. Jos saat käsiisi itse poimittuja marjoja, pakasta ne kokonaisina pienissä erissä. Syö ne pois noin vuoden kuluessa.

Lue lisää:
Kuluttajaliitto - arkiruoan tuunausopas (pdf)
http://www.terveyttakasviksilla.fi/

Bookmark and Share