Urheilijan jääkaappi

Kun kodin ruokahuollosta vastaa vielä muu perhe, ei urheilija ole aina tottunut ajattelemaan ruokavalintojaan. Omaan kotiin muuttanut urheilija joutuu valitsemaan itse, miten ja mitä syö. Kiireisen urheilijan arjessa urheilua tukevan ja monipuolisen ruuan valmistaminen tulee olla helppoa, nopeaa ja yksinkertaista.

Tämä on mahdollista, kun keittiöstä löytyvät aina peruselintarvikkeet
  • Kasvikset, hedelmät, marjat (ravintoainerikkaita, vähäenergisiä)
  • Maitovalmisteet (hyvänlaatuista proteiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia)
  • Laadukas kokoliha tai vähärasvainen jauheliha (hyvälaatuista proteiinia, rautaa, ja kevyttä syötävää)
  • Kananmuna (hyvälaatuista proteiinia)
  • Kalat (D-vitamiinia, omega-3-rasvahappoja, hyvälaatuista proteiineja)
  • Kana (vähärasvaisena erinomainen proteiinin lähde)
  • Öljyt, margariinit, öljypohjaiset salaatinkastikkeet (pehmeitä rasvoja)
  • Viljavalmisteet (energiaa, ravintoaineita, ravintokuitua)
  • Mausteet, kuiva-aineet, säilykkeet (täydentävät kokonaisuutta ja puolivalmisteita kiireeseen)
  • Pakasteet (marjat, kasvikset, kalat, lihat, hätävarat)
Opettele muutama kokkaustaito
  • Paista nopeasti teflonpannulla jauhelihat, kanasuikaleet, kalat, wok-vihannekset ja munakkaat.
  • Keitä kattilassa perunat, pasta tai riisi.
  • Kuumenna mikrossa pakastevihannekset.
  • Leikkaa kurkkua ja tomaattia.
  • Ylimääräiset makaronit, riisit ym. voit hyödyntää seuraavana päivänä esim. salaatissa tai munakkaassa.
  • Valmista uunissa laatikot ja padat. Hyödynnä uunia vapaapäivinä, kun on enemmän aikaa. Tee isompi määrä kerralla ja pakasta loput.
  • Käy vapaapäivänä kaupassa ostamassa tulevan viikon ruoka-aineet. Käytä aikaa myös ostoslistan suunnitteluun.
Hyvien valintojen tekeminen kaupassa on aikaa vievää ja myös kallista, jos ei suunnittele mitä ostaa.

Bookmark and Share