Esimerkkejä kilpailupäivään

Esimerkki kilpailupäivän ateriarytmistä

Klo 
6.30
Aamupala
9-10
Kilpailu 1
10.30
Pieni välipala (mehua, vettä, leipää, jogurttia, banaania)
12.30
Lounas
14.30
Pieni välipala tai juoma (mehu tai urheilujuoma)
16.00
Kilpailu 2
17.30
Pieni välipala
19
Illallinen
 
Kilpailupäivän aterioilla on hyvä noudattaa lautasmallia aina kun se on mahdollista. Normaali ruokailu kannattaa ajoittaa 2−5 tuntia ennen tapahtumaa, jos se onnistuu. Aterian lisäksi on hyvä nauttia pieni välipala 1–2 tuntia ennen tapahtumaa.

Lautasmalli 3−5 tuntia ennen kilpailua
  • pastaa, riisiä tai keitettyä perunaa
  • kanaa, kalaa, vähärasvaista lihaa, katkarapuja, kananmunaa tai raejuustoa
  • vaaleaa leipää
  • kurkkua, tomaattia
  • hedelmiä
  • vettä
  • vältä rasvaisia ruokia ja kastikkeita
Pienet välipalat 1−2 tuntia ennen kilpailua
  • juomat: vesi, kaakao, pillimehu tai urheilujuoma
  • eväsleivät: täytetyt sämpylät, vaaleat leivät ja patongit, karjalanpiirakat
  • muuta: jogurtit, rahkat, vauvojen hedelmäsosepurkit, vispipuurot, banaani, välipalakeksit, kuivatut hedelmät jne.
Kun kilpailutapahtumien välillä on aikaa alle tunti
  • nestemäiset välipalat (juotavat jogurtit, palautusjuomat, urheilujuomat jne.)
Kun elimistössä on kilpailuun tultaessa täydet energiavarastot, ei varsinaista verensokerin romahdusta tapahdu helposti.

Hyviä valintoja peli- ja kilpailureissuille

  • Täytetyt patongit ja leivät ovat vähärasvaisia ja hyviä pikaruokavalintoja.
  • ABC-asemien etukäteen tilattava sporttimenu
  • Kiinalaiset ja muut itämaiset ravintolat tarjoavat yleensä vähärasvaisia ja maukkaita annoksia myös mukaan.
  • Isommalle ryhmälle ruuat voidaan yleensä tilata etukäteen ja joskus myös kilpailupaikalle.
  • Hampurilaisravintoloissakin voi joskus poiketa. Valitse maito juomaksi ja vaihda ranskalaiset salaattiin tai hedelmiin.
  • Rasvainen ruoka sopii harvalle ennen liikuntaa ja vaikeuttaa kehon palautumista. Jos sellaisen ruuan haluaa valita, kannattaa se syödä vasta kilpailupäivän päätteeksi, kun päivän pelit ja urheilusuoritukset ovat ohi.

Bookmark and Share