Kyykkykoulu

Perinteisesti kyykky mielletään voimanostoliikkeeksi, jota käytetään hyväksi suurta voimaa vaativien lajien harjoituksissa, mutta kyykkyliike on osana monia erilaisia liikunta- ja urheilusuorituksia. Kyykkyliike esiintyy erilaisissa ponnistustilanteissa, kuten koripallossa kiistapalloon hypätessä. Lentopalloilija hyppää torjuntaan kyykyn kautta ja pikajuoksija tekee yhden jalan kyykyn ponnistaessaan telineistä eteenpäin. Alppihiihtäjä taasen pysyttelee kyykkyasennossa koko kilpailusuorituksen ajan.

Kyykkyliikkeessä on muutamia perusasioita, jotka on syytä hallita. Tarkoituksen-mukainen tekniikka tuo harjoitteluun lisää tehoa ja mielekkyyttä. Hyvä tekniikka suojaa myös vammoilta. Huono kyykky- ja nostotekniikka lisää urheilijan alaselän ja polvien vammariskiä.

Kyykkykoulun videoilla ohjataan kyykyn perustekniikoiden opettelua. Myös joitain soveltavia malleja on otettu mukaan. Kyykkykouluun kuuluu tempausvalan opettelu ja sen käyttö testinä, jolla arvioidaan urheilijan liikkuvuutta.

Kaikki kyykkykoulun videot peräkkäin YouTuben soittolistana.

Kyykkykoulun ja tempausvalatestin tulostettava muistilista (pdf 540 kt)




Kyykky

Tavoite:
Kehon hallinta, alaraajojen voimaharjoitus

Huomioi ohjauksessa:
- vartalo säilyttää ryhtinsä
- liike alkaa lantiosta taakse alas
- vartalo kallistuu hieman eteenpäin kyykyn syvetessä
- paino tasaisesti molemmilla jaloilla sekä päkiällä ja kantapäillä


   


 

Kyykky yhdellä jalalla

Tavoite:
Kehon hallinta, alaraajojen voimaharjoitus

Huomioi ohjauksessa:
- vartalo säilyttää ryhtinsä
- kyykkyrytmi säilyy
- vapaa jalka viedään taakse lonkkaa reilusti ojentaen
- korjaa polven mahdolliset poikkeamat linjauksesta


Kun liike tehdään niin, että keppi/tanko on edessä ”riipussa”, tanko pysyy noston aikana hartialinjan takana ja kiinni tukijalan reiden etupinnassa.

Liike voidaan tehdä myös avustajan kannatellessa taakse menevää jalkaa.

   

 

Etenevä askelkyykky

Tavoite:
Kehon hallinta, alaraajojen voimaharjoitus

Huomioi ohjauksessa:
- vartalo säilyttää ryhtinsä
- askeltava jalka pysyy   linjassa
- lantio pysyy vartalon alla ja lantion liike suuntautuu eteen ylös
- korjaa, jos lantio liikkuu ylös selvästi ennen vartaloa


     

 

Tempausvala

90 asteen ote:
Ota keppi käsiin ja nosta toinen käsi pystysuoraan ylös. Tarkista, että toinen käsi asettuu vaakatasoon. Muuta oteleveyttä tarpeen mukaan, jotta saat 90 asteen kulman käsien välille.

Alkuasento:
Seiso hyvässä ryhdissä keppi tai tanko kohotettuna pääsi yläpuolelle.

Kyykkyyn meno:
- Tee kyykky niin, että tanko tai keppi pysyy koko liikkeen ajan olkanivelten yläpuolella vaakatasossa. Käytännössä keppi liikkuu taakse suhteessa päähän kyykistymisen aikana.
- Alaselän keskiasento tulee säilyttää. Selkä ei saa päästä pyöristymään tai menemään notkolle.
- Jalkojen linjauksen tulee säilyä läpi suorituksen. Polvet eivät mene pihtiin, paino ei lisäänny jalkaterän sisäosalla.
- Jatka kyykkyyn menoa niin pitkään, kun liike onnistuu puhtaasti.

Kyykystä ylös tulo:
- Säilytä selän keskiasento koko nousun ajan. Selän notko ei lisäänny eikä alaselkä pyöristy.
- Polvet säilyttävät linjauksensa.
- Käytä kaikkia vartalon osia niin, että liike päättyy samanaikaisesti kaikkialla.
- Keppi tai tanko palautuu pään yläpuolelle.
     

Bookmark and Share