Tavoitteena terve ja menestyvä urheilija

Palaudu ja kehity -iltaseminaari

ti 4.5.2010 UKK-instituutti, Tampere

Kehittävän ja tehokkaan harjoittelun päämääränä on järkyttää elimistön tasapainotilaa. Harjoitusten välisenä palautumisaikana elimistö sopeutuu harjoitusärsykkeeseen ja harjoituksen kohteena ollut ominaisuus kehittyy. Kehittymisen kannalta huoltavat ja palautumista edistävät toimenpiteet ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Iltaseminaarissa perehdyttiin kehon kuormittamisen oikeaan annosteluun sekä palautumista edistäviin keinoihin. Käytännön osuudessa keskityttiin huoltavaan voimaharjoitteluun sekä venyttely- ja liikkuvuusharjoitteluun.

Kohderyhmä
Valmentajat, ohjaajat ja urheilijat

Koulutuksen ohjelma

Johdantoa

Tavoitteena terve ja menestyvä urheilija:
Palaudu ja kehity (pdf 650 kt)
Kati Pasanen

Näkökulmia palautumisesta (pdf 1,1, Mt)
Juha Koskela 

Käytännön harjoituksia

Palauttava harjoittelu ja lantion alueen lihaskestävyysharjoittelu (pdf 43 kt)
Susanna Haarala

Venyttelyvinkkejä kriittisiin kohtiin (pdf 81 kt)
Juha Koskela 

Kuormituksen arviointi, koettu rasitus: Borgin asteikko

Huoltava voimaharjoittelu (pdf 634 kt)
Jaakko Kailajärvi ja Eira Taulaniemi

Kouluttajat

  • Susanna Haarala, LitM, taitoluistelun vastuuvalmentaja, Tapparan Taitoluistelu
  • Jaakko Kailajärvi, painonnosto- ja voimavalmentaja
  • Juha Koskela, fysioterapeutti ja valmentaja, Tampereen Urheilulääkäriasema
  • Kati Pasanen, kehittämispäällikkö ja valmentaja, Tampereen Urheilulääkäriasema
  • Eira Taulaniemi, fysioterapeutti ja valmentaja, UKK-instituutti

Järjestäjät

LiVE-ohjelma, Tampereen Urheilulääkäriasema/UKK-instituutti, Varalan Urheiluopisto, Tampereen Urheiluakatemia ja Hämeen Liikunta ja Urheilu (HLU)

Vastuuhenkilö

FT, kehittämispäällikkö Kati Pasanen

Bookmark and Share