ARKISTOON

Videot valmentajan työkaluksi – ajatuksia iltaseminaarista

Terve Urheilija -ohjelman iltaseminaarissa pureuduttiin videoiden käyttöön valmennuksen apuna. Kolmisenkymmentä valmentajaa ja asiantuntijaa vietti tiistaina tiiviin illan UKK-instituutissa laajentaen omaa tietämystään videoiden monista mahdollisuuksista. Videoita voidaan hyödyntää mm. lajitaitojen kehittämisessä, tekniikkavirheiden korjaamisessa, joukkuetaktiikan rakentamisessa, palautteen annossa ja suoritusten yksityiskohtaisessa analysoinnissa.

Asiantuntijuuden kehittäminen videoiden avulla

Entinen huippujalkapallomaalivahti Teuvo Moilanen valotti omassa osuudessaan suorituksen katsomisen ja videoiden käytön mahdollisuuksia valmentajaksi ja urheilijaksi kasvamisessa. Moilanen näkisi mielellään, että videoita käytettäisiin nykyistä enemmän suomalaisessa valmennuksessa. Pelin katsominen paikan päällä on tärkeää, jotta saa kuvan mm. pallottoman pelaajan toiminnasta. Videoinnin myötä näihin tilanteisiin on puolestaan helppo palata.

Omien valmennettavien suoritusten ja muiden urheilijoiden tai joukkueiden suoritusten katsominen kasvattaa valmentajaa lajinsa asiantuntijaksi. Sama pätee urheilijaan, joka kasvaa suoritusten näkemisten kautta oman suorituksensa ja lajinsa tuntijaksi.

Moilanen pohdiskeli esityksessään omaa urheilijanuraansa ja erityyppisten valmentajien merkitystä sen varrella. Moilanen näki selviä eroja erilaisten valmentajien tavassa hyödyntää videoita. Taistelijavalmentajat ovat käyttäneet videoita erityisesti motivointikeinona ja insinöörivalmentajat puolestaan analysointivälineenä ja strategiatyökaluna.

Moilanen- Video on ennen kaikkea valmentajan työkalu. Peli ei ole enää vain tuomarin tai fortunan käsissä, kun valmentaja voi katsoa tilanteet uudelleen ja analysoida niitä hidastusten ja pysäytysten avulla, Moilanen tiivisti.

Kasvatustieteitä opiskellut Moilanen haastoi osallistujat pohtimaan omaa suhtautumistaan videointiin valmennusvälineenä. Valmentajat arvioivat mm. videoiden analysoinnin vaatimaa aikaa ja muita resursseja. Moilanen näytti myös konkreettisia esimerkkejä videoiden arkistointiin ja klippien tekoon saatavista ilmaisista työkaluista. Työkalupuoleen pääsi tutustumaan myös koulutuksen tauolla Dartfish-sovellusten edustajien johdolla.

Videot sopivat analyyttisen valmentajan työkaluksi

Tampereen Pyrinnön miesten edustusjoukkueen päävalmentaja Pieti Poikola pitää videoita lahjomattomana valmennuksen välineenä. Poikola näkee itsensä analyyttisena valmentajana, jonka valmennustoimintaan videoanalyysi sopii luontevasti. Hän käyttää videoklippejä mm. henkilökohtaisten tekniikoiden kehittämisessä, harjoituksissa, pelikonseptin sisäänajossa, ottelupalautteissa ja tuomaripalautteissa. 

Vastustajan peliin valmistautumisessa ja ottelupalautteiden käsittelyssä videoklipeillä on Pietilän valmennuksessa suuri rooli.
- Pelaajat pelaa ja salissa tehdään työ, mutta video tuo viimeisen silauksen. Playoffs-vaiheessa videosessiot joukkueen kanssa ovat tärkein työkaluni, Poikola kiteytti.

Peliä edeltävän harjoituksen alla Poikola käyttää joukkueen kanssa noin vartin aikaa videoklippien katseluun ajatustensa pelaajille avaamisen apuna. Pyrinnön kokeneen joukkueen ottelupalautteisiin Poikola kokoaa noin 60−80 klippiä, joiden avulla käydään läpi erityisesti vastustajan onnistuneita suorituksia. Nuorten maajoukkueen palavereissa klippien määrä on huomattavasti pienempi. 

Ottelupalautteissa ja henkilökohtaisessa palautteessa hyökkäys- ja puolustuspeliin keskittyminen eroaa toisistaan: ottelupalautteissa pääpaino on puolustuksessa ja henkilökohtaisissa palautteissa keskitytään hyökkäyspeliin.

Huippupelaajien suoritusten esittämisen Poikola näkee tärkeänä pelaajien motivointikeinona. Tekniikkavirheiden poisoppimisessa videot puolestaan helpottavat selittämistä. Yksityiskohtien poimiminen on tärkeää ja se onnistuu hidastusten ja pysäytysten avulla. Henkilökohtaiseen palautteeseen voidaan ottaa mukaan ottelutilanteisiin (mm. peliasento) ja perustekniikkoihin (esim. heitto) liittyviä klippejä. 

Oman suorituksen näkeminen helpottaa urheilijan mielikuvaharjoittelua. Poikola näkee, että videointi nostaa myöskin urheilijan henkilökohtaista vaatimustasoa sitä kautta, kun urheilija tietää, että oma suoritus tallentuu harjoituksen tai pelin ajan.

Poikola näki videoiden analysointityön valmentajalle aikaa vievänä, mutta antoisana.
- Siinä oppii, vaikka ei näyttäisi yhtään klipeistä pelaajille. Analysointi on myös valmentajan oman henkisen hyvinvoinnin työkalu. Esimerkiksi tuomaritoiminnan katsomisella ja klippien teon avulla valmentaja voi purkaa omaa harmitustaan, Poikola kommentoi.

Liikeanalyysillä kiinni detaljeihin

LiikeanalyysiTutkija Juha-Pekka Kulmala valotti osallistujille liikeanalyysin käyttöä suorituksen yksityiskohtaisen tarkastelun välineenä. Melko yksinkertaisella kaksiulotteisella liikeanalyysilla voidaan tarkastella suorituksesta monia yksityiskohtia. Tutkimuskäyttöön on kehitetty kolmiulotteisia erittäin monipuolisia ohjelmistoja, mutta saatavilla on myös valmentajien käyttöön soveltuvia ilmaisia työkaluja. 

Ilmaiset ohjelmat mahdollistavat mm. kulma-analyysit pysäytyskuvasta, pisteen seurannan esimerkiksi kohteen nopeuden määrittämiseksi, kahden videon katselun ja videoiden päällekkäin katselun. Ohjelmien avulla voidaan melko yksinkertaisesti saada selville mm. askeleen tai hypyn pituus, ponnistuskulma, polvikulma tai askelkontaktin kesto.

Kulmala havainnollisti liikeanalyysin tekoa demohenkilön suorituksen kuvaamisella ja analysoinnilla ilmaisen ohjelman avulla. 

Uusia näkökulmia ja mietittävää mukaan

Seminaarin osallistujina oli usean palloilulajin edustajia, yksilölajien valmentajia ja liikeanalyysiohjelmien käyttäjiä terveydenhuollosta. Keskusteluissa pohdittiin mm. omien epäonnistuneiden suoritusten näyttämistä nuorille urheilijoille. Salibandysta kuultiin hyviä kokemuksia epäonnistuneidenkin suoritusten käsittelystä videoiden avulla nuorten maajoukkueessa. Nuorten kanssa on vain muistettava olla vielä aikuisiakin huolellisempi siinä, että korjaava palaute paketoidaan positiivisen palautteen keskelle. Palautetilanne tulee päättää kannustavan klipin myötä myönteisiin tunnelmiin.

Kortit pelissä

- Teuvo Moilanen nosti hyvin esiin videoiden käytön urheilijan motivointikeinona, totesi yleisurheiluvalmentaja Teemu Ylilauri koulutuksen välipalatauolla.

Taitoluisteluvalmentaja Susanna Haarala pohti puolestaan koulutuksen loppukeskustelussa mm. Poikolan käyttämää aikaa videoklippien kokoamiseen ja videopalaverien valmisteluun. Hän nosti esille myös erilaisten valmennusympäristöjen tuomat haasteet; jäähallin viileydessä laitteet ja ohjelmat eivät aina jaksa toimia niin kuin pitäisi.

Iltaseminaareista oppia valmentajan arkeen

Videot valmennuksessa -iltaseminaarin koulutusmateriaalit on kaikkien saatavilla Terve Urheilija -verkkosivujen koulutusarkistossa.

UKK-instituutin koordinoima Terve Urheilija -ohjelma järjestää seuraavan iltaseminaarin 4.4.2012 Varalan Urheiluopistossa. Aiheena ovat sairaudet ja vammat urheilussa. Iltaseminaareja organisoidaan puolivuosittain Tampereen Urheilulääkäriaseman, Varalan Urheiluopiston, Tampereen Urheiluakatemian ja Hämeen Liikunta ja Urheilu ry:n yhteistyönä. 

/Raija Oksanen

Bookmark and Share

 

 

Terve Urheilija -uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje
omaan sähköpostiisi. Maksuton, ilmestyy n. kaksi kertaa vuodessa


Lue julkaistut uutiskirjeet

15.5.2018