Hyppää sisältöön

Urheiluvamman ensiapu ja hoito

Tapaturman sattuessa, toimi oikein ja nopeasti.

Toiminta tapaturmatilanteessa | Urheiluvamman ensiapu | Hoito

Kaikkia urheilussa sattuvia vammoja ei voida ennaltaehkäistä. Tapaturman sattuessa, toimi oikein ja nopeasti. Näin voidaan minimoida vamman aiheuttamat haitat.

Toimintaohjeet tapaturman sattuessa (KIHU)

  • Tunnista hätätilanne (pään vamma – tajunnan menetys, niskavammat, avomurtumat, voimakas verenvuoto, kaulan alueen iskuvammat jne.) ja soita 112.
  • Nopeaa arviota vaativissa tilanteissa (pään vamma ilman tajunnan menetystä, murtumaepäilyt, alaraajavamma – ei pysty varaamaan jalalle, yläraajavamma – liikerajoitus, rintakehävammat, silmävammat jne.) toimita urheilija päivystykseen.
  • Muut vammat (venähdykset, revähdykset, ruhjeet jne.) fysioterapeutin ja tarvittaessa lääkärin arviointiin.

Lataa toimintaohjeet tapaturman sattuessa (Valtonen & Alanko, KIHU 2019)

Urheiluvamman omatoiminen ensiapu (KKK)

Jos vamma sattuu, muista KKK eli Kompressio – Koho – Kylmä. Ensiavun jälkeen muista vielä lepo ja optimaalinen kuormitus.

Ensiaputoimet tähtäävät pienempään verenvuotoon ja turvotukseen vamma-alueella. Mitä pienempi vuoto ja turvotus, sitä pikaisempi paraneminen.

  1. Kompressio eli puristus
    • Purista vammakohtaa heti käsin itse tai pyydä apua. Joustava sidos toimii tässä hyvin.
  2. Kohoasento
    • Nosta vammautunut raaja tai kehonosa kohoasentoon sydämen yläpuolelle itse tai pyydä apua.
  3. Kylmähoito 20 minuuttia
    • Sido kylmäpakkaus tai jääpussi vamma-alueelle puristuksen säilyttämiseksi. Laita kylmän ja ihon väliin esim. pyyhe.

Urheiluvamman hoito 2–3 vuorokautta

  1. Kompressio eli puristus
    • Pidä vamma-alueen ympärillä tukevaa, mutta joustavaa sidettä. Huolehdi riittävästä verenkierrosta: raajan normaali väri ja tunto säilyy.
  2. Kohoasento
    • Pidä vammautunutta raajaa kohoasennossa aina kun mahdollista.
  3. Kylmähoito
    • Jatka kylmähoitoa useita kertoja päivässä esim. kahden tunnin välein, 15–20 minuuttia kerrallaan. Jätä joustoside eristeeksi: side estää ihon paleltumisen.
  4. Lepo
    • Lyhytkestoinen immobilisaatio tulehdusvaiheessa vamman jälkeen auttaa pitämään kudosvaurion ja arven mahdollisimman pienenä. Apuna voidaan käyttää ulkoisia tukia tai kyynärsauvoja. Jakson kesto riippuu vammautuneesta kudoksesta ja vamman vakavuudesta.
  5. Optimaalinen kuormitus
    • Varhainen kuormittaminen auttaa kudosta uusiutumaan optimaalisesti ja pitää yllä hermo-lihasjärjestelmän toimintaa. Optimaalinen kuormitus on monipuolista ja toiminnallista. Kuormituksen ei tulisi aiheuttaa kipua.

Jos vamman aiheuttama kipu ja turvotus ovat voimakkaita, et pysty varaamaan raajalle tai vamma muuten mietityttää, hakeudu lääkärin vastaanotolle.

KKK-video

KKK-ohje

Tulostettava KKK-ohje (pdf)

Osion asiantuntijat: Kerttu Toivo, LL – Jari Parkkari, LT, EL

Jaa: