Hyppää sisältöön

Infektiot

Infektioiden tehokas ehkäisy ja hoito lisäävät terveitä harjoituspäiviä.

Yleistä | Liikuntaohjeet infektioiden yhteydessä | Flunssan vaikutukset fyysiseen kuntoon | Vältä infektiot

Yleistä

Liikuntaa ei suositella flunssan aikana. Jätä urheileminen ja harjoittelu väliin, jos sinulla on kuumetta, lihas- tai nivelkipuja, kurkkukipua tai selkeää flunssasta johtuvaa väsymystä. 

Lievä nuha ei ole este kevyen liikunnan harrastamiselle. Urheilu on kuitenkin lopetettava heti, kun ilmaantuu flunssan yleisoireita, kuten lihaskipua, kuumetta tai väsymystä. 

Mitä flunssa on?

Flunssa on viruksen aiheuttama äkillinen hengitysteiden limakalvotulehdus. Siitä käytetään myös nimityksiä nuhakuume ja vilustuminen. Suomalainen sairastaa keskimäärin 2‒4 flunssaa vuodessa. Pienet lapset sairastavat jopa 5‒10 flunssaa vuosittain. Tauti kestää yleensä runsaan viikon. 

Kuumeisena pysytään levossa

Kuumeinen sairaus on jo yksinään elimistölle kovempi rasite kuin urheiluharjoitus.

Liikunnan harrastaminen kuumeisen infektion aikana

  • heikentää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa
  • kiihdyttää taudinaiheuttajien lisääntymistä
  • pidentää toipumisaikaa
  • ei saa aikaan harjoitusvaikutuksia. 

Kuumeisena liikkumisesta voi pahimmillaan seurata sydänlihastulehdus tai verenmyrkytys. Elimistön täydellinen toipuminen kuumeisesta infektiosta voi kestää useita viikkoja. 

Lisätietoa urheilijan sydänlihastulehduksen oireista, hoidosta ja ennaltaehkäisystä löydät urheilijan oppaasta (pdf). Lataa myös tulostettava opas (pdf)

Infektiot ja urheilu

Liikuntaohjeet infektion yhteydessä

Kuume

  • Aina täysi lepo.

Yleiset sairauden oireet ilman kuumetta (lihassärky, nivelsärky, päänsärky)

  • Lepo, kunnes oireet ovat hävinneet.

Nuha ilman kurkkukipua, yskää tai yleisoireita

  • Varovaisuutta pari päivää, sen jälkeen asteittainen paluu liikuntaan.

Nuha ja muita oireita (käheys, kurkkukipu, yskä)

  • Seuraa muita oireita ja noudata edellä mainittua nuhan ohjetta.

Kurkkukipu ilman muita oireita

  • Lepo, kunnes kurkkukipu häviää.

Angiina

  • Antibioottihoito ja täysi lepo, kunnes oireet ovat hävinneet.
  • Erityisvarovaisuutta lääkekuurin aikana, vaikka oireet olisivat jo hävinneet. Huom. Antibioottihoito ei sinänsä estä liikuntaa. Rajoitukset johtuvat sairaudesta, johon hoitoa annetaan.

Mononukleoosi eli pusutauti

  • Vältä täydellä teholla tehtyjä liikuntasuorituksia 12 kuukauden ja kontaktilajeja 23 kuukauden ajan.
  • Pitkä varoaika johtuu pernan suurentumisesta.Pernan toipuminen voidaan tutkia ultraäänellä ennen kontaktilajeihin paluuta.

Maha-suolitulehdus (vatsatauti, oksentelu tai ripuli)

  • Lepo, kunnes oireet ovat hävinneet. Sen jälkeen asteittainen paluu liikuntaan.

Älä tartuta muita!

Suojaa yskiminen ja aivastelu olkavarrellasi (älä yski käteesi). Pese kädet huolellisesti (saippuapesu 20 sekunnin ajan) ennen ruokailuja ja WC-käyntien jälkeen. Vatsatautien ajan pysy kotosalla ja käytä mahdollisuuksien mukaan eri WC:tä muiden perheenjäsenten kanssa.

Flunssan vaikutukset fyysiseen kuntoon

Infektio ja kuume heikentävät kestävyyskuntoa jopa 25 prosenttia, jos vuodelepo kestää viikon. Kevyt liikuskelu tai ainakin sängystä ylös nouseminen silloin tällöin voi auttaa estämään kunnon liiallista heikentymistä. Liikunnan voi aloittaa varovasti, kun flunssan oireet häviävät. Kevyttä liikuntaa jatketaan yhtä kauan, kuin sairauden oireet kestivät: viikon sairastamisen jälkeen liikuntaa harrastetaan alkuun viikon ajan kevyesti. Liian kuormittava liikunta saattaa pidentää toipumisaikaa ja aiheuttaa jälkitauteja, kuten pitkittynyttä yskää.  

Liikunta on keskeytettävä, jos flunssan oireita ilmaantuu uudelleen tai tunnet poikkeuksellista väsymystä tai huimausta. Lääkäriin on syytä hakeutua, jos oireet pitkittyvät ja esiintyy poikkeavaa väsymystä, sydämen rytmihäiriöitä (muljahduksia, tykyttelyä), hengenahdistusta tai rintakipua. 

Vältä infektiot

Infektioiden tehokkaalla ennaltaehkäisyllä ja hyvällä hoidolla voidaan lisätä urheilijan terveitä harjoittelu- ja kilpailupäiviä.

Infektioita voidaan ehkäistä mm. hyvällä käsihygienialla, kausi-influenssarokotteella ja hyvällä eristyksellä infektion sattuessa. Myös monipuolisella ravinnolla ja riittävällä levolla on merkitystä. Liiallinen psyykkinen tai fyysinen rasitus altistavat flunssatartunnoille.

Infektioiden ennaltaehkäisy ja toimintaohjeet urheilussa (KIHU)

Lataa toimintaohjeet infektioiden ennaltaehkäisemiseen (Valtonen & Parkkari 2019)

Tiesitkö?

Toistuvien infektioiden syynä voi olla liikkujan astma tai ylirasitustila. Urheilijan kannattaa yhdessä lääkärin kanssa selvittää jatkuvan sairastelun syy, jotta kierteestä päästään eroon.

Osion asiantuntijat: Jari Parkkari, LT, dosentti, EL – Maarit Valtonen, LT, EL

Materiaaleja:

Infektioiden ennaltaehkäisy ja toimintaohjeet urheilussa (2019) (pdf)

Urheilijan sydänlihastulehdus

Jaa: