Infektiot – voiko sairaana urheilla?

Liikuntaa ei suositella flunssan aikana. Jätä urheileminen ja harjoittelu väliin, jos sinulla on kuumetta, lihas- tai nivelkipuja tai selkeää flunssasta johtuvaa väsymystä. 

Lievä nuha ja kurkkukipu eivät ole vielä este kevyen liikunnan harrastamiselle. Urheilu on kuitenkin lopetettava heti, kun ilmaantuu flunssan yleisoireita, kuten lihaskipua, kuumetta tai väsymystä. 

Mitä flunssa on?

Flunssa on viruksen aiheuttama äkillinen hengitysteiden limakalvotulehdus. Siitä käytetään myös nimityksiä nuhakuume ja vilustuminen. Suomalainen sairastaa keskimäärin 2-4 flunssaa vuodessa. Pienet lapset sairastavat jopa 5-10 flunssaa vuosittain. Tauti kestää yleensä runsaan viikon. 

Kuumeisena pysytään levossa

Kuumeinen sairaus on jo yksinään elimistölle kovempi rasite kuin urheiluharjoitukset. Liikunnan harrastaminen kuumeisen infektion aikana

  • heikentää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa
  • kiihdyttää taudinaiheuttajien lisääntymistä
  • pidentää toipumisaikaa
  • ei saa aikaan harjoitusvaikutuksia. 

Kuumeisena liikkumisesta voi pahimmillaan seurata sydänoireita tai verenmyrkytys. Elimistön täydellinen toipuminen kuumeisesta infektiosta kestää useita viikkoja. 

Liikuntaohjeet infektion yhteydessä

Kuume
  • aina täysi lepo
Yleiset sairauden oireet ilman kuumetta (lihassärky, nivelsärky, päänsärky)
  • lepo, kunnes oireet ovat hävinneet 
Nuha ilman kurkkukipua, yskää tai yleisoireita
  • varovaisuutta pari päivää, sen jälkeen asteittainen paluu liikuntaan 
Nuha ja muita oireita (käheys, kurkkukipu, yskä)
  • seuraa muita oireita ja noudata edellä mainittua nuhan ohjetta 
Kurkkukipu ilman muita oireita
  • varovaisuutta, kunnes oire häviää 
Angiina
  • antibioottihoito* ja täysi lepo kunnes oireet ovat hävinneet 
  • erityisvarovaisuutta lääkekuurin aikana, vaikka oireet olisivat jo hävinneet
Mononukleoosi eli pusutauti
  • vältä täydellä teholla tehtyjä liikuntasuorituksia ja kontakti- ja ponnistuslajeja 1—2 kuukauden ajan 
  • pitkä varoaika johtuu pernan suurentumisesta
Maha-suolitulehdus (vatsatauti, oksentelu tai ripuli)
  • vältä voimakasta rasitusta 
* Antibioottihoito ei sinänsä estä liikuntaa. Rajoitukset johtuvat sairaudesta, johon hoitoa annetaan.


Flunssan vaikutukset fyysiseen kuntoon

Infektio ja kuume heikentävät kestävyyskuntoa jopa 25 prosenttia, jos vuodelepo kestää viikon. Flunssapotilaille suositellaan kevyttä liikuskelua tai ainakin sängystä ylös nousemista silloin tällöin, sillä pelkkä vuodelepo saattaa osaltaan heikentää kestävyyskuntoa. Liikunnan voi aloittaa varovasti, kun flunssan oireet häviävät. Kevyttä liikuntaa jatketaan yhtä kauan, kuin sairauden oireet kestivät. Eli viikon sairastamisen jälkeen liikuntaa harrastetaan alkuun viikon ajan kevyesti. Liian kuormittava liikunta saattaa pidentää toipumisaikaa.  

Liikunta on keskeytettävä, jos flunssan oireita ilmaantuu uudelleen tai tunnet poikkeuksellista väsymystä tai huimausta. Lääkäriin on syytä hakeutua, jos oireet pitkittyvät ja esiintyy poikkeavaa väsymystä, sydämen rytmihäiriöitä, hengenahdistusta tai rintakipua. 

Vältä infektioita

Infektioita voi ehkäistä monipuolisella ravinnolla. Vihanneksia ja kasviksia kannattaa syödä runsaasti. Myös riittävä lepo on tärkeää. Liiallinen psyykkinen ja fyysinen rasitus altistavat flunssatartunnoille. Käsienpesu auttaa tartuntojen ehkäisemisessä. 

Toistuvien infektioiden syynä voi olla liikkujan astma tai ylirasitustila. Urheilijan kannattaa yhdessä lääkärin kanssa selvittää jatkuvan sairastelun syy, jotta kierteestä päästään eroon.

Lue lisää: Infektioiden ennaltaehkäisy ja toimintaohjeet

Bookmark and Share